Metody statystyczne w Zarządzaniu
jakością
Metody statystyczne mogą pomóc w zrozumieniu zmienności, która
występuje na różnych etapach całego cyklu życia wyrobu, od badania
rynku poprzez produkcję, sprzedaż i obsługę klienta. Zmienność tę można zaobserwować
w przebiegu i wynikach wielu działań, nawet w warunkach pozornej stabilności.
Metody statystyczne są także przydatne w mierzeniu, opisaniu, analizie i
interpretowaniu tej zmienności. Dzięki analizom statystycznym możemy zrozumieć
charakter, zakres i przyczyny zmienności, rozwiązać problemy oraz poprawić
skuteczność i efektywność. Ułatwiają one także lepsze wykorzystanie dostępnych
danych przy podejmowaniu decyzji. Aby zastosować metody statystyczne należy
poznać siedem podstawowych narzędzi zarządzania jakością które stanowią
bazę skutecznej diagnostyki i analizy występujących problemów:
- Arkusz zbierania danych
- Schemat blokowy
- Histogram
- Wykres Pareto-Lorenza
- Wykres przyczynowo-skutkowy Ishikawy
- Diagram korelacji
- Karta kontrolna Shewharta
Dzięki tym narzędziom będziemy mogli uzyskać kompleksowy obraz przyczyn
potencjalnych wad, określić priorytety działań i podejmować decyzje na podstawie
faktów.