Metody statystyczne w Zarządzaniu jakością


Metody statystyczne mogą pomóc w zrozumieniu zmienności, która występuje na różnych etapach całego cyklu życia wyrobu, od badania rynku poprzez produkcję, sprzedaż i obsługę klienta. Zmienność tę można zaobserwować w przebiegu i wynikach wielu działań, nawet w warunkach pozornej stabilności. Metody statystyczne są także przydatne w mierzeniu, opisaniu, analizie i interpretowaniu tej zmienności. Dzięki analizom statystycznym możemy zrozumieć charakter, zakres i przyczyny zmienności, rozwiązać problemy oraz poprawić skuteczność i efektywność. Ułatwiają one także lepsze wykorzystanie dostępnych danych przy podejmowaniu decyzji. Aby zastosować metody statystyczne należy poznać siedem podstawowych narzędzi zarządzania jakością które stanowią bazę skutecznej diagnostyki i analizy występujących problemów:


 Dzięki tym narzędziom będziemy mogli uzyskać kompleksowy obraz przyczyn potencjalnych wad, określić priorytety działań i podejmować decyzje na podstawie faktów.