Wydział Zarządzania
Na stronie

Publikacje Opracowania Modele Dydaktyka Kontakt

Dr hab. inż. Mariusz KUDEŁKO, prof. nadzw. AGH
Katedra Zarządzania Organizacjami, Kadrami i Prawa Gospodarczego


Model zarządzania sprzedażą węgla w przedsiębiorstwie górniczym

Cel modelu:

Planowanie racjonalnej i ekonomicznie uzasadnionej wielkości sprzedaży węgla w spółce węglowej

Zadania modelu:

  • ustalenie ekonomicznie uzasadnionego poziomu produkcji (sprzedaży) węgla w spółce węglowej (wybór skali produkcji),
  • ustalenie struktury tej sprzedaży (wybór wielkości produkcji w poszczególnych kopalniach w różnych okresach),
  • analiza i eliminacja wpływu tzw. sezonowości dostaw węgla,
  • planowanie decyzji produkcyjnych w warunkach niepewności co do poziomu popytu i cen na rynku węgla kamiennego,
  • wybór optymalnej strategii cenowej w warunkach zmienności popytu na węgiel, w tym określenie optymalnych upustów cenowych dla potencjalnych odbiorców węgla kamiennego,
  • analiza popytu, uwzględniająca zarówno zapotrzebowanie na poszczególne gatunki węgla, jak i kierunek dostaw (kraj lub eksport).
Założenia przyjęte w konstrukcji modelu:
  • przedmiotem analizy jest spółka węglowa, składająca się z kilku (kilkunastu) kopalń,
  • spółka może sterować wielkością produkcji i sprzedaży swoich produktów w poszczególnych kopalniach,
  • planowanie sprzedaży odbywa się w okresach tygodniowych, miesięcznych lub rocznych,
  • analiza obejmuje wszystkie gatunki węgli produkowanych w kopalniach, tj. węgiel energetyczny (gruby, średni i miały) oraz węgiel koksowy (typ 34.1 i 34.2).