
|
|
Dr hab. inż. Mariusz KUDEŁKO, prof. nadzw. AGH
Katedra Zarządzania Organizacjami, Kadrami i Prawa Gospodarczego
|
|
|
Model zarządzania sprzedażą węgla w przedsiębiorstwie górniczym
Cel modelu:
Planowanie racjonalnej i ekonomicznie uzasadnionej wielkości sprzedaży węgla w spółce węglowej
Zadania modelu:
- ustalenie ekonomicznie uzasadnionego poziomu produkcji (sprzedaży) węgla w spółce węglowej (wybór skali produkcji),
- ustalenie struktury tej sprzedaży (wybór wielkości produkcji w poszczególnych kopalniach w różnych okresach),
- analiza i eliminacja wpływu tzw. sezonowości dostaw węgla,
- planowanie decyzji produkcyjnych w warunkach niepewności co do poziomu popytu i cen na rynku węgla kamiennego,
- wybór optymalnej strategii cenowej w warunkach zmienności popytu na węgiel, w tym określenie
optymalnych upustów cenowych dla potencjalnych odbiorców węgla kamiennego,
- analiza popytu, uwzględniająca zarówno zapotrzebowanie na poszczególne gatunki węgla, jak i kierunek dostaw (kraj lub eksport).
Założenia przyjęte w konstrukcji modelu:
- przedmiotem analizy jest spółka węglowa, składająca się z kilku (kilkunastu) kopalń,
- spółka może sterować wielkością produkcji i sprzedaży swoich produktów w poszczególnych kopalniach,
- planowanie sprzedaży odbywa się w okresach tygodniowych, miesięcznych lub rocznych,
- analiza obejmuje wszystkie gatunki węgli produkowanych w kopalniach,
tj. węgiel energetyczny (gruby, średni i miały) oraz węgiel koksowy (typ 34.1 i 34.2).
|
|
|