Analiza wpływu wprowadzenia w Polsce opłat produktowych i depozytów
na koszty funkcjonowania podmiotów gospodarczych i gospodarstw domowych
(Streszczenie)
Wstęp
Funkcjonujący obecnie w Polsce system instrumentów ekonomicznych wykorzystywanych
w zarządzaniu ochroną środowiska oparty jest przede wszystkim na systemie
opłat za emisję zanieczyszczeń do środowiska i kar za przekraczanie wymagań
ochrony środowiska. Ocenia się, że system ten dość dobrze sprawdził się
w pierwszych latach zmian gospodarczo-politycznych w Polsce, przyczyniając
się do wyraźnej poprawy stanu środowiska w naszym kraju. Z uwagi jednak
na wieloletnie zaniedbania stan środowiska przyrodniczego w Polsce wciąż
odbiega od standardów wymaganych w krajach Unii Europejskiej. Wraz z rozwojem
gospodarki rynkowej konieczne więc są zmiany obecnego systemu idące w kierunku
większego wykorzystania mechanizmów ekonomicznych w ochronie środowiska.
Zmiany te powinny pozwolić na zwiększenie bodźców stymulujących proekologiczne
zachowania podmiotów gospodarczych i całego społeczeństwa oraz umożliwić
wzrost wydatków państwa na ochronę środowiska.
Wprowadzenie w naszym kraju nowych instrumentów ekonomicznych, takich jak
opłaty produktowe i opłaty depozytowe na niektóre produkty, pomogłoby w
osiągnięciu przez nasz kraj standardów wymaganych w krajach Unii Europejskiej.
Instrumenty te stanowią przykład upowszechnienia zasady zanieczyszczający
płaci. Oprócz stymulowania proekologicznych zachowań podmiotów gospodarczych
i społeczeństwa powinny stać się istotnym źródłem finansowania działań
zmierzających do ograniczania niekorzystnego wpływu produktów objętych
tym systemem na stan środowiska w Polsce. Przez opłaty produktowe rozumie
się obciążenia finansowe doliczane do cen produktów, które wykorzystane
w sposób masowy i rozproszony stanowią uciążliwość dla środowiska w fazie
produkcji, konsumpcji lub poprodukcyjnego składowania. Celem opłat produktowych
jest ograniczenie zużycia produktów ekologicznie uciążliwych, stymulowanie
substytucji produktami ekologicznie czystszymi oraz generowanie dochodów,
które powinny być przeznaczone na pokrycie kosztów ochrony środowiska.
Opłaty depozytowe są to obciążenia finansowe doliczane do ceny produktów
ekologicznie uciążliwych, podlegające zwrotowi w momencie przekazania produktów
do recyklingu, neutralizacji lub właściwego pod względem ekologicznym ich
składowania. Głównym celem stosowania opłat depozytowych jest stymulowanie
zwrotu, bezpiecznego składowania i recyklingu produktów.Z systemem mieszanym,
produktowo-depozytowym, mamy do czynienia wówczas, gdy tylko określona
część opłaty podlega zwrotowi w momencie przekazania produktów do recyklingu
lub neutralizacji.
Wybór produktów, wziętych pod uwagę jako potencjalny przedmiot zastosowania
opłat produktowych i opłat depozytowych, podyktowany był koniecznością
realizacji zdefiniowanych celów stawianych tym narzędziom oraz koniecznością
spełnienia określonych kryteriów ich funkcjonowania. Podstawowym celem
wprowadzenia systemu opłat produktowych i opłat depozytowych jest ograniczenie
niekorzystnego wpływu zużycia produktów uciążliwych na środowisko przyrodnicze,
użytkowanych w sposób rozproszony. Do tak sformułowanego celu ogólnego
nawiązują cele szczegółowe, które za pomocą tych narzędzi powinny być realizowane.
Należą do nich: objęcie systemem regulacji środowiskowych większej niż
dotychczas liczby użytkowników środowiska oraz produktów ekologicznie szkodliwych,
nie objętych do tej pory żadnymi przepisami, zmniejszenie obciążenia środowiska
przyrodniczego odpadami uciążliwymi oraz ograniczenie ilości produkowanych
i składowanych odpadów uciążliwych.
Na podstawie dokonanej oceny zgodności realizacji wyszczególnionych
celów zaproponowano objęcie systemem opłat produktowych paliwa i opakowania,
systemem opłat depozytowych oleje smarowe i opony samochodowe, a systemem
mieszanym - produktowo-depozytowym - akumulatory.
Opłata produktowa na paliwa
Paliwa, jako nośniki energii, ze względu na swoją ilość i rozmiary użytkowania,
są najważniejszym źródłem zanieczyszczenia środowiska, zwłaszcza powietrza
atmosferycznego. Ich uciążliwość nabiera dodatkowego znaczenia w kontekście
obserwowanych globalnych zmian klimatycznych oraz transgranicznego przemieszczania
się zanieczyszczeń i przyczyniania się do tworzenia tzw. kwaśnych deszczy.
Wprowadzenie opłat produktowych na paliwa w zależności od zawartości siarki
ma na celu ograniczenie i zmianę struktury zużycia paliw najbardziej uciążliwych
dla środowiska. Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez spełnienie
przez projektowany system przede wszystkim funkcji dochodowej. Generowane
nadwyżki finansowe byłyby wydatkowane na inwestycje i programy zmierzające
do zracjonalizowania zużycia energii w gospodarce narodowej. Funkcja bodźcowa
opłat produktowych na paliwa, z uwagi na niskie stawki - jest ograniczona.
Skutki ekonomiczne wprowadzenia wyższych stawek opłat byłyby nie do przyjęcia
w obecnej sytuacji gospodarczej naszego kraju. Wprowadzenie opłat produktowych
na paliwa zgodne jest z umowami międzynarodowymi II Protokołem Siarkowym
i protokołem z Kioto. Wprowadzenie opłaty produktowej na paliwa transportowe
jest zgodne z podpisaną w 1999 roku przez Ministra Ochrony Środowiska deklaracją
o zaprzestaniu stosowania paliw zawierających związki ołowiu do 2005 roku.
Deklaracja jest konsekwencją protokołu do Konwencji (tzw. genewskiej) w
sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości
z 1979 roku, podpisanego w 1998 roku przez Polskę na IV Konferencji Ministrów
Ochrony Środowiska w Aarhus.
Proponowanym terminem wprowadzenia opłat produktowych na paliwa, z wyjątkiem
paliw transportowych, dla których termin wprowadzenia tych opłat przewiduje
się na rok 2000, jest rok 2003. Wcześniejsze ich wprowadzenie mogłoby niekorzystnie
wpłynąć na przebieg prowadzonej obecnie restrukturyzacji górnictwa węgla
kamiennego. Ponieważ w programie tym zakłada się, że górnictwo osiągnie
rentowność w 2003 roku, stąd ten termin wprowadzenia proponowanych rozwiązań
wydaje się być najbardziej realny i racjonalny.
Opłaty produktowe na paliwa powinny być nakładane na producentów i bezpośrednich
importerów paliw. W odniesieniu do krajowych producentów węgla kamiennego
są to spółki węglowe, a w przypadku węgla brunatnego poszczególne kopalnie.
Importerzy węgla kamiennego to przede wszystkim spółki handlowe i prywatni
hurtownicy. W przypadku gazu ziemnego, ciekłego i pozostałych rodzajów
gazu, olejów opałowych oraz paliw transportowych (benzyn, olejów napędowych)
opłata produktowa naliczana byłaby bezpośrednio w krajowych rafineriach
lub u dystrybutorów paliw importowanych (CPN, PIPP itp.). Z uwagi na konieczność
zachowania konkurencyjności polskiego przemysłu, z opłat produktowych na
paliwa zwolniony byłby ich eksport.
Proponuje się wprowadzenie stawek opłat produktowych na paliwa w zależności
od ich uciążliwości środowiskowej. Przez uciążliwość środowiskową należy
tu rozumieć zawartość siarki w paliwach węglowych, gazie i oleju opałowym.
Opłata produktowa od paliw nosiłaby charakter dodatkowego narzutu naliczanego
do ceny danego paliwa i podawana byłaby kwotowo. Objęłaby swym zasięgiem
węgiel kamienny (energetyczny i koksowy), węgiel brunatny, olej opałowy.
Z uwagi na możliwość podwójnego opodatkowania, nie przewiduje się wprowadzenia
narzutu na ropę naftową, brykiety z węgla kamiennego i brunatnego, koks
metalurgiczny i opałowy. Zwolniona z opłat byłaby też energia elektryczna
i cieplna, gaz ziemny, gaz ciekły, a także torf i drewno. Proponuje się
wprowadzenie maksymalnej stawki opłaty produktowej w wysokości 6% ceny
na wysokozasiarczone węgle. W celu wzmocnienia funkcji bodźcowej dla węgli
o małej zawartości siarki zaleca się obniżenie narzutu dla tych paliw do
poziomu 2%. Dla pozostałych paliw stawka narzutu ekologicznego mieści się
w granicach 0-4% (w tym dla gazu ziemnego wynosi 0%). Opłata produktowa
na wszystkie paliwa z wyjątkiem paliw transportowych powinna być uznana
jako narzut powiększający całą swą wysokością cenę sprzedaży brutto.
W przypadku paliw transportowych wysokość stawek opłat produktowych
uzależniona byłaby od zawartości ołowiu i benzenu (dla benzyn) i zawartości
siarki (dla olejów napędowych). Opłata produktowa na paliwa transportowe
powinna być wliczana do podatku akcyzowego w kwocie odpowiadającej wysokości
stawki opłaty produktowej, stanowiąc podstawę naliczenia VAT.
Naliczanie opłaty produktowej prowadzone przez producenta paliw następowałoby
na fakturze sprzedaży. Opłata produktowa byłaby wydzieloną odrębną pozycją.
W przypadku importerów opłata produktowa powinna być naliczana bezpośrednio
przy przekraczaniu granicy celnej państwa przez Urzędy Celne na podstawie
zmodyfikowanego formularza SAD. W obu przypadkach wymagane byłyby świadectwa
jakości paliw zawierające oznaczenie zawartości siarki, ołowiu i benzenu.
Odprowadzanie opłat produktowych następowałoby przez Urzędy Skarbowe lub
Urzędy Celne do Funduszy ochrony środowiska na specjalne subkonto. Proponuje
się, aby 50% środków finansowych trafiało do NFOŚiGW, a pozostałe 50% do
Wojewódzkich FOŚiGW. W przypadku paliw transportowych opłata produktowa
miałaby charakter podatku akcyzowego i byłaby odprowadzana do budżetu centralnego.
Proponuje się, aby 5% wpływów finansowych pochodzących z podatku akcyzowego
przeznaczane było na realizację programów ekologicznych.
Dla podmiotów gospodarczych, które płacą już opłaty za gospodarcze korzystanie
ze środowiska naturalnego (m.in. elektroenergetyka, hutnictwo, koksownictwo)
opłata produktowa na paliwa byłaby formą podwójnego opodatkowania. Aby
uniknąć tej sytuacji, proponowanym rozwiązaniem jest rezygnacja z opłat
emisyjnych za emisję SO2 pochodzącą z energetycznego spalania paliw i wprowadzenie
opłat produktowych na paliwa, bez względu na kierunek ich zużytkowania.
Uiszczenie opłaty produktowej nie zwalniałoby z obowiązku płacenia przez
podmioty gospodarcze pozostałych rodzajów opłat emisyjnych, tj. za emisję
pyłów i tlenków azotu. W dalszej perspektywie przewidywane jest docelowe
zastąpienie systemu opłat emisyjnych opłatami produktowymi, a w przypadku
energetycznego spalania paliw wprowadzenie handlu pozwoleniami na emisję
SO2.
Opłata produktowa na opakowania
Wybór opakowań, jako produktów przewidzianych do objęcia systemem opłat
produktowych, podyktowany był przede wszystkim masowością konsumpcji, ich
znacznym udziałem objętościowym w odpadach oraz wysoką odpornością na czynniki
chemiczne i biologiczne. Stosowanie materiałów opakowaniowych i opakowań,
które są biologicznie trudnorozkładalne lub wręcz nierozkładalne, trwale
zanieczyszcza środowisko. Wprowadzenie opłaty produktowej na te produkty
zgodne jest z Dyrektywą 91/156/EEC w sprawie odpadów orazDyrektywą 94/62/EEC,
dotyczącą opakowań i odpadów z opakowań.
Proponuje się, aby wprowadzenie opłat produktowych na opakowania nastąpiło
w 2000 roku. Za jak najwcześniejszym wprowadzeniem tego systemu przemawia
fakt, iż opakowania są produktami, które do tej pory nie były objęte żadnym
ograniczeniom ekologicznym, a ich uciążliwość środowiskowa jest wysoka.
Ponadto, Dyrektywa 94/62/EEC Unii Europejskiej w sprawie problemu opakowań
postuluje, aby cele dotyczące odzyskiwania i recyklingu były wdrożone w
ciągu pięciu lat od uchwalenia aktów prawnych wdrażających dyrektywę w
państwach członkowskich. Państwa członkowskie Unii muszą osiągnąć te cele
do dnia 30 czerwca 2001 r. Biorąc pod uwagę potencjalne problemy organizacyjne,
mogące się pojawić w trakcie implementacji systemu, wczesne wprowadzenie
opłat produktowych na opakowania pozwoli na skuteczniejsze rozwiązanie
tego problemu.
Rozwiązaniem problemu odpadów opakowaniowych powinny zająć się poszczególne
przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek (w tym importerzy) opakowania.
Funkcjonowanie zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych może być prowadzane
w oparciu o ich własne możliwości organizacyjne lub poprzez stworzone dobrowolne
zrzeszenia producentów opakowań. Odpowiednie limity zbiórki i odzysku materiałów
opakowaniowych oraz sankcje za ich niedotrzymanie byłyby uzgadniane z Ministerstwem
Ochrony Środowiska. Podmioty gospodarcze, które we własnym zakresie rozwiązałyby
problem odpadów opakowaniowych, zwolnione byłyby z uiszczania opłat produktowych.
Reszta zakładów wprowadzających na rynek opakowania i nie prowadzących
zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych powinna być objęta systemem
opłat produktowych.
Proponuje się, aby wysokość stawek oparta była na rodzaju materiału,
z którego opakowanie jest zrobione oraz pojemności opakowania. Trzeba przy
tym uwzględnić zarówno oddziaływanie bodźcowe opłat, jak i możliwą substytucję.
Pierwsze z nich jest z ekologicznego punktu widzenia pozytywne, drugie
niekoniecznie. Proponowane w niniejszej ekspertyzie zróżnicowanie wysokości
stawek wydaje się być na tyle wysokie, że uniemożliwia ewentualną substytucję
opakowań na rzecz bardziej uciążliwych. Wysokość stawek opłat uwzględnia
ponadto wysokość aktualnych kosztów selektywnej zbiórki i zagospodarowania
zebranych odpadów. Proponuje się, aby stawki opłat produktowych byłyby
ustalane raz do rokuw oparciu o dane dostarczone przez organizacje producentów,
firmy recyklingowe i firmy przetwarzające surowce wtórne. Najbardziej odpowiednim
ogniwem do naliczania i zebrania opłat produktowych są producenci i importerzy
towarów, które są pakowane. Opłata produktowa naliczana przez napełniającego
opakowanie powinna być wydzieloną pozycją na fakturze. Zwolnione z opłat
byłyby produkty eksportowane.
Poniższe stawki zostały obliczone na podstawie aktualnych kosztów selektywnej
zbiórki i zagospodarowania zebranych odpadów. Gwarantuje to przeprowadzenie
sprawnej i opłacalnej zbiórki i zagospodarowania opakowań, co ma podstawowe
znaczenie z punktu widzenia osiągnięcia skuteczności ekologicznej przez
to rozwiązanie. Proponowana wysokość opłat produktowych wynosi:
-
2,95 zł/kg za opakowania z tworzyw sztucznych,
-
1,50 zł/kg za opakowania z aluminium,
-
0,56 zł/kg za opakowania z blachy białej,
-
0,40 zł/kg za opakowania z papieru i tektury,
-
0,15 zł/kg za opakowania ze szkła.
-
1,69 zł/kg za opakowania z laminatów,
-
0,20 zł/kg za opakowania z drewna i tekstyliów.
Dodatkowa opłata uzależniona od pojemności opakowań wprowadzonych na rynek
wynosiłaby:
-
pojemność 50 ml do 200 ml od 0,1 do 0,6 groszy/sztukę,
-
pojemność 200 ml do 3 l od 0,7 do 0,9 groszy/sztukę,
-
pojemność powyżej 3 l 1,2 groszy/sztukę.
Wprowadzenie dodatkowej opłaty w zależności od pojemności opakowań wynika
z faktu, iż opakowania zmniejszają w istotny sposób dostępną pojemność
składowania odpadów na wysypiskach. Proponowane stawki opłat stymulują
więc do wykorzystania opakowań większych, dla których stosunek ciężaru
i objętości opakowania do ciężaru towaru jest mniejszy i z ekologicznego
punktu widzenia korzystniejszy.
Największymi stawkami opłat (liczonymi w odniesieniu do ceny opakowania)
proponuje się obciążyć opakowania z plastiku, jako że są to materiały najbardziej
uciążliwe dla środowiska. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania proponuje
się rezygnację z podatku akcyzowego na opakowania plastikowe. W przypadku
tworzyw sztucznych wzrost ceny opakowania wynosi około 60%. Zakładając,
że średnia cena opakowania ze szkła wynosi 20 groszy, wzrost cen opakowań
szklanych powinien wynieść około 20%. Ponieważ cena opakowań z papieru
i tektury wynosiła w 1996 r. około 2,8 zł/kg, wzrost cen opakowań z tych
materiałównie powinien przekroczyć 15%. Średnia cena opakowania metalowego
wynosi około 6,6 zł/kg, stąd wzrost ceny tego rodzaju opakowań wyniesie
około 23%. Według opinii autorów, ustalenie na tym poziomie wysokości stawek
opłat zagwarantuje wystąpienie (zwłaszcza w dłuższym okresie) pozytywnego
efektu bodźcowego.
Proponuje się, aby środki finansowe pochodzące z opłat produktowych
przeznaczane były na powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska (np.
w proporcji 60% i 40%), skąd trafiałyby do przedsiębiorstw prowadzących
selektywną zbiórkę i recykling odpadów. W szczególności środki te przeznaczone
byłyby na organizację i finansowanie selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych
i dofinansowywanie przedsiębiorstw deficytowych z łańcucha recyklingu.
Powiatowe i gminne władze dysponujące funduszami pochodzącymi z opłat produktowych
na opakowania będą miały za zadanie identyfikację zakładów przetwórczych
surowców wtórnych i zawarcie z nimi umów na odbiór odpadów, zgodnie z wymaganiami
jakościowymi i cenowymi. Zakłady te będą mogły otrzymać dofinansowanie
w przypadku, gdy przetwórstwo danego typu surowców będzie czasowo deficytowe.
Ponadto zakłady przetwórcze mogłyby występować o środki finansowe (pożyczki,
kredyty) na poprawę warunków technicznych i jakościowych recyklingu, zwiększenie
mocy przerobowych i tworzenie nowych miejsc pracy.
Opłata depozytowa na oleje smarowe
Wprowadzenie opłat depozytowych na oleje smarowe uzasadnione jest masowym
zużyciem tych produktów oraz istnieniem skutecznych metod odzyskiwania
surowców z ich przerobu. Pozycja olejów smarowych wynika także z pozytywnych
doświadczeń innych krajów w funkcjonowaniu tego typu instrumentu ekonomicznego.
Za wprowadzeniem systemu depozytowego dla tego produktu przemawia ponadto
wymóg zgodności z Dyrektywą 75/439/EEC Unii Europejskiej, dotyczącą zagospodarowania
olejów odpadowych.
Proponuje się, aby wprowadzenie opłat depozytowych na oleje smarowe
nastąpiło w 2000 roku. Podobnie, jak w przypadku opakowań, za jak najwcześniejszym
wprowadzeniem tego systemu przemawia fakt, iż ich uciążliwość środowiskowa
jest bardzo wysoka. Ma to także szczególnie istotne znaczenie z punktu
widzenia konieczności dostosowania polskiego prawa do norm obowiązujących
w krajach Unii Europejskiej, w tym zgodności z Dyrektywą 75/439/EEC dotyczącej
olejów odpadowych. Wczesne rozwiązanie problemu odzysku olejów przepracowanych
uzasadnia także sprawny system funkcjonowania opłaty depozytowej na oleje
smarowe w krajach Unii Europejskiej oraz dość duże możliwości przerobu
olejów przepracowanych w Polsce.
W celu przeprowadzenia sprawnej organizacji i funkcjonowania systemu
zbiórki i unieszkodliwiania olejów przepracowanych najlepszym rozwiązaniem
byłoby utworzenie podmiotu koordynującego całość zagadnień z tym związanych.
W związku z tym proponuje się powołanie Konsorcjum do spraw olejów przepracowanych
jako organizacji regulującej obrót tymi olejami w skali całego kraju oraz
nadzorującej prawidłowość zachowań podmiotów do tego wyznaczonych. W skład
Konsorcjum wchodziliby obligatoryjnie producenci i importerzy olejów smarowych,
a na zasadach dobrowolności spółki posiadające zdolność przerobu olejów
przepracowanych (w tym Rafineria Jedlicze S.A.), spółki zajmujące się
zbiórką olejów przepracowanych (w tym Centrala Produktów Naftowych S.A.)
i spółki posiadające zdolność transportowania olejów. Obligatoryjne przystąpienie
producentów i importerów do Konsorcjum stwarza szansę na ich szybkie zaangażowanie
(nawet jeśli tylko poprzez pośrednie finansowanie) w organizację skupu
i przerobu olejów przepracowanych.
Zakup oleju świeżego byłby obciążany opłatą depozytową. Opłata powinna
mieć charakter depozytu zwracanego w przypadku oddania przepracowanego
oleju u autoryzowanego odbiorcy. Objęłaby swoim zasięgiem przede wszystkim
oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Przyjmując, że szkodliwość
ekologiczna różnych rodzajów olejów jest w przybliżeniu podobna, wysokość
stawki opłaty dla wszystkich olejów byłaby taka sama. Proponuje się, aby
stawka opłaty depozytowej wynosiła 30 gr/kg oleju, co odpowiada około 14%
średniej ceny oleju świeżego. Stawka w tej wysokości gwarantuje sprawne
funkcjonowanie zbiórki i odzysku olejów przepracowanych. Proponowana wysokość
zwracanego depozytu gwarantuje ponadto wystąpienie w krótkim okresie pozytywnego
efektu bodźcowego do zwrotu olejów przepracowanych. Po oddaniu oleju przepracowanego
zwracany będzie depozyt w wysokości równej opłacie produktowej.
Opłaty depozytowe nakładane byłyby na producentów i importerów olejów
świeżych. W przypadku producentów krajowych opłata byłaby naliczana przy
sprzedaży na podstawie faktury VAT, natomiast importerzy wnosiliby opłaty
na podstawie zmodyfikowanego formularza SAD. W obu przypadkach kwoty te
byłyby odprowadzane na konto NFOŚiGW. Członkowie Konsorcjum otrzymywaliby
zwrot depozytów z NFOŚiGW na podstawie prowadzonej dokumentacji sprzedaży
olejów smarowych. Zwolnione z opłat byłyby oleje smarowe produkowane na
eksport. Stawki opłat byłyby ustalane co rok w oparciu o rzeczywiste koszty
organizacji zbierania i odzysku olejów przepracowanych.
Opłata produktowo-depozytowa na akumulatory
Wprowadzenie opłat produktowo-depozytowych na akumulatory uzasadnione
jest masowym zużyciem tych produktów oraz istnieniem skutecznych metod
odzyskiwania surowców z ich przerobu. Ponadto, stosunkowo łatwy sposób
ich zbierania i przechowywania warunkuje wysoką sprawność działania systemu.
Proponowane rozwiązanie zgodne jest z Dyrektywą 91/157/EEC dotyczącą baterii
i akumulatorów zawierających niebezpieczne substancje.
Proponuje się, aby wprowadzenie opłaty produktowo-depozytowej na akumulatory
nastąpiło w 2000 roku. Czynnikami sprzyjającymi szybkiemu wprowadzeniu
proponowanego rozwiązania powinny być istniejące w Polsce doświadczenia
organizacyjne zbiórki akumulatorów, odpowiednie moce przerobowe oraz efektywność
ekonomiczna procesu przerobu złomu akumulatorowego. Stosunkowo łatwy sposób
organizacji i zarządzania zbiórką zużytych akumulatorów warunkuje w miarę
szybkie dostosowanie się do wymogów zawartych w Dyrektywie 91/157/EEC Unii
Europejskiej, która mówi, że państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny
opracować programy, mające na celu zapewnienie selektywnej zbiórki zużytych
akumulatorów, a następnie dalszy ich odzysk lub usuwanie.
W celu usprawnienia systemu zbiórki zużytych akumulatorów proponuje
się utworzenie niezależnej jednostki gospodarczej, która będzie odpowiedzialna
za praktyczne zarządzanie tym systemem. W skład tego podmiotu (np. w formie
spółki z.o.o.) powinni wejść importerzy, producenci, zakłady zajmujący
się recyklingiem zużytych akumulatorów ołowiowych i niklowo-kadmowych oraz
istniejące i nowopowstałe podmioty gospodarcze zajmujące się skupem akumulatorów.
W skład Zarządu spółki powinni wchodzić także przedstawiciele NFOŚiGW oraz
Ministerstwa OŚZNiL. Przystąpienie producentów i importerów akumulatorów
byłoby obligatoryjne, gdyż stwarza to szansę na lepszą organizację skupu
i przerobu. Zbiórka, transport i przerób zużytych akumulatorów powinna
się odbywać tylko poprzez zarejestrowane przedsiębiorstwa należące do utworzonej
jednostki. Mogą to być istniejące, bądź nowopowstałe punkty odbioru, przedsiębiorstwa
transportowe oraz zakłady przerobu złomu akumulatorowego. Tylko zatwierdzone
i zarejestrowane podmioty będą otrzymywać zwrot kosztów poniesionych w
ramach gospodarki zużytymi akumulatorami.
Proponuje się wprowadzenie systemu produktowo-depozytowego na akumulatory
ołowiowe, niklowo-kadmowe wielkogabarytowe i małogabarytowe. Opłata powinna
być zwracana przy oddaniu zużytego akumulatora w punkcie skupu lub przy
wyrejestrowaniu samochodu i oddaniu go na autoryzowane złomowisko pojazdów
używanych. Ponieważ zakłada się, że funkcjonowanie systemu nie będzie wymagać
dodatkowego zasilania środkami finansowymi, to wysokość stawki wyznaczono
w oparciu o prognozowane koszty zbiórki i transportu zużytych akumulatorów
do zakładów przeróbczych. Stąd proponowana wysokość stawki opłaty produktowo-depozytowej
na akumulatory wynosi 2 zł/kg akumulatora, co oznacza około 15-20% wzrost
ceny średniej wielkości akumulatora. Zwrot depozytu następowałby w kwocie
1 zł/kg akumulatora przez pierwsze dwa lata i 1,5 zł/kg zużytego akumulatora
w trzecim roku funkcjonowania systemu. Można zauważyć, że skuteczność ekologiczna
stoi tutaj w sprzeczności z wykonalnością fiskalną systemu, gdyż zwiększenie
skuteczności powoduje konieczność zwrotu większych kaucji, a zatem zmniejszenie
kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów projektowanego systemu. W związku
z tym, aby zapewnić samofinansowanie funkcjonowania systemu, konieczne
jest ustalenie wysokości zwracanego depozytu poniżej wysokości opłaty uiszczanej
przy zakupie nowego akumulatora. W kolejnych latach stawka depozytu byłaby
rewaloryzowana w oparciu o rzeczywiste koszty zbiórki, składowania i transportu
zużytych akumulatorów tak, by zachowana była zasada samofinansowania się
systemu. Proponowana wysokość zwracanego depozytu gwarantuje ponadto wystąpienie
w krótkim okresie pozytywnego efektu bodźcowego.
Opłaty produktowo-depozytowe będą naliczane w odniesieniu do produktów
indywidualnych, jak i stanowiących część pojazdu lub maszyny. Będą pobierane
u producentów i importerów tych produktów przez krajowe organy celne (na
podstawie formularza SAD) i skarbowe (faktura VAT). Płatności będą odprowadzane
na konto NFOŚiGW. Zwolnione z opłat byłyby akumulatory produkowane na eksport.
Podmioty zajmujące się skupem zużytych akumulatorów przedstawiałyby NFOŚiGW
odpowiednią dokumentację, na podstawie której dokonywany byłby zwrot depozytów.
Opłata depozytowa na opony
Proponuje się, aby wprowadzenie opłat produktowych na opakowania nastąpiło
w 2000 roku. Choć brak w tym przypadku bezpośrednich unormowań Unii Europejskiej,
regulujących rozwiązanie problemów środowiskowych związanych ze składowaniem
zużytych opon, to jednak przewidywana prostota organizacji i funkcjonowania
systemu zbiórki, składowania i przerobu zużytych opon dostarcza argumentu
na rzecz jak najwcześniejszego wprowadzenia tego systemu.
Organizacja i funkcjonowanie systemu zbiórki, składowania i przerobu
zużytych opon powinna być prowadzona przez specjalnie powołaną do tego
organizację (np. w formie spółki z.o.o.). Jej członkami byłyby podmioty
gospodarcze posiadające zdolność zagospodarowania wyeksploatowanych opon
(w tym m.in. Rafineria Trzebinia S.A.), podmioty zajmujące się zbiórką,
składowaniem i transportem zużytych opon, NFOŚIGW, MOŚZNiL oraz producenci
i importerzy opon. Obligatoryjne przystąpienie producentów i importerów
do tego podmiotu stworzyłoby lepsze warunki organizacji skupu i przerobu
zużytych opon.
System depozytowy objąłby swoim zasięgiem opony do pojazdów samochodowych
wszystkich typów, włącznie z ciągnikowymi, a także pojazdów i maszyn rolniczych.
Opłata produktowa powinna być naliczana przez wszystkich importerów i producentów
opon lub w przypadku pojazdów naliczana w cenie gotowego pojazdu. Proponuje
się wyznaczenie stawki opłaty w odniesieniu ciężaru opony w wysokości 2
zł/kg, co odpowiada mniej więcej 10% wysokości przeciętnej ceny opony samochodowej.
Stawka w tej wysokości gwarantuje osiągnięcie wykonalności administracyjnej
systemu. W przypadku producentów krajowych opłata byłaby naliczana na fakturze
sprzedaży, natomiast importerzy wnosiliby opłaty na podstawie zmodyfikowanego
formularza SAD. Opłata powinna być zwracana przy oddaniu zużytej opony
w punkcie skupu lub przy wyrejestrowaniu samochodu i oddaniu go na autoryzowane
złomowisko pojazdów używanych. Wydaje się, że wysokość zwracanego depozytu
gwarantuje osiągnięcie wysokiej skuteczności systemu zbiórki zużytych opon.
Stawki opłat byłyby ustalane co rok w oparciu o uaktualniane koszty funkcjonowania
zbiórki, składowania i recyklingu zużytych opon.
Producenci i importerzy opon byliby zobowiązani do zbierania zużytych
opon poprzez własną sieć odbiorców. Zbiórka, transport i przerób zużytych
opon powinna się odbywać tylko poprzez zarejestrowane przedsiębiorstwa
należące do utworzonej jednostki. Mogą to być istniejące, bądź nowopowstałe
punkty odbioru, przedsiębiorstwa transportowe oraz zakłady przerobu zużytych
opon. Tylko zatwierdzone i zarejestrowane przez spółkę podmioty otrzymywałyby
zwrot kosztów poniesionych w ramach gospodarki zużytymi oponami.
W przeprowadzonej analizie dokonano także oceny skutków ekonomicznych
projektowanych rozwiązań. Analizę oceny skutków ekonomicznych wprowadzenia
systemu opłat produktowych i opłat depozytowych przeprowadzono w oparciu
o oszacowany wzrost kosztów w gospodarce i gospodarstwach domowych oraz
wzrost wskaźnika inflacji. Jak wynika z obliczeń, wprowadzenie opłat produktowych
i opłat depozytowych nie pociąga za sobą poważnych skutków gospodarczych.
Najwyższy prognozowany wzrost kosztów wytwarzania w gospodarce krajowej
wystąpi w przypadku wprowadzenia opłat produktowych na paliwa i wynosi
ok. 0,05%. Przeciętny wzrost kosztów utrzymania w gospodarstwach domowych
mieści się w granicach 0,17-1,05% w zależności od rodzaju gospodarstwa.
W tym przypadku szacowany wzrost wskaźnika inflacji nie powinien przekroczyć
1 punktu procentowego. Nieco mniejsze negatywne skutki gospodarcze powoduje
wprowadzenie opłaty produktowej na opakowania, gdzie prognozowany wskaźnik
wzrostu kosztów produkcji mieści się w granicach ok. 0,01-0,02%, a średni
wzrost kosztów utrzymania w gospodarstwach domowych szacowany jest na poziomie
ok. 0,23-0,5% w zależności od stopnia zaangażowania producentów i importerów
w rozwiązanie problemu odpadów opakowaniowych. Szacunkowy wzrost wskaźnika
inflacji powinien mieścić się w granicach 0,4-0,7%. Zdecydowanie mniejsze
negatywne skutki gospodarcze wywołuje wdrożenie systemu depozytowego. W
przypadku olejów smarowych i opon samochodowych badane wskaźniki wzrostu
kosztów mieszczą się w granicach ułamków promila, a wzrost wskaźnika inflacji
szacowany jest na odpowiednio 0,05 i 0,08 punktu procentowego. Ze względu
na wysoką przewidywaną skuteczność systemu zbiórki zużytych akumulatorów,
wprowadzenie systemu produktowo-depozytowego na akumulatory praktycznie
nie spowoduje zauważalnych negatywnych skutków gospodarczych.
Wzmocnienie skuteczności ekologicznej proponowanych rozwiązań polegałoby
na finansowaniu przedsięwzięć z łańcucha recyklingu środkami pochodzącymi
z opłat produktowych i opłat depozytowych, gromadzonych na kontach gminnych,
powiatowych i wojewódzkich Funduszów Ochrony Środowiska oraz NFOŚiGW. W
szczególności kwoty te powinny być kierowane na organizację i finansowanie
selektywnej zbiórki odpadów, a w uzasadnionych przypadkach na przetwórstwo
zgodnie z odpowiednimi wymaganiami jakościowymi.
Zalecaną przez autorów formą prawną wprowadzenia systemu opłat produktowych
i opłat depozytowych jest oddzielna ustawa regulująca zasady funkcjonowania
tych instrumentów. Proponowana ustawa powinna zawierać zasady ogólne i
szczegółowe funkcjonowania opłat produktowych i opłat depozytowych, w których
zdefiniowano by podstawowe pojęcia prawne, określono podmioty i rodzaje
produktów objętych systemem, wysokości i zasady naliczania stawek opłat
i depozytów, warunki zwolnienia z płatności oraz warunki zwrotów depozytów.
Przepisy wspólne zawierałyby zasady kontroli i prawidłowości naliczania
opłat oraz ewidencję zakładów prowadzących sprzedaż produktów, od których
pobiera się opłatę produktową lub opłatę depozytową. Istotne jest, aby
ustawa precyzowała także zasady gospodarowania środkami pochodzącymi z
opłat produktowych i opłat depozytowych, w tym miejsce ich gromadzenia
oraz kierunki ich wydatkowania.
Funkcjonowanie systemu opłat produktowych i opłat depozytowych jest
administracyjnie wykonalne, gdyż wysokość dochodów pochodzących z opłat
produktowych i opłat depozytowych przewyższa koszty wprowadzenia i funkcjonowania
systemu. Stąd funkcjonowanie proponowanych rozwiązań odbywa się bez zewnętrznego
wsparcia finansowego, co stanowi poważną zaletę tych instrumentów. Spełnienie
kryterium wykonalności oznacza, że dla proponowanych rozwiązań istnieją
podstawy prawno-instytucjonalne, umożliwiające wdrożenie tych instrumentów
oraz możliwości organizacyjne i techniczne, warunkujące sprawne wprowadzenie
i skuteczny nadzór nad operacyjnym funkcjonowaniem poszczególnych instrumentów.
Zbiorcze zestawienie sposobu funkcjonowania systemu opłat produktowych
i opłat depozytowych przedstawiono w poniższej tabeli. Przedstawiono w
niej w odniesieniu do wybranych produktów rodzaj zastosowanego instrumentu,
termin jego wprowadzenia, wysokość stawki opłaty, wyszczególniono podmioty
objęte systemem, instytucję pobierającą opłaty, określono miejsce gromadzenia
dochodów, przewidywane roczne wpływy finansowe, kierunki wykorzystania
dochodów oraz rodzaj wprowadzającego aktu prawnego.
|