Analiza rynku paliw w Polsce w aspekcie wprowadzania instrumentów
rynkowych w dziedzinie ochrony środowiska
Streszczenie
Z uwagi na konieczność zapewnienia poprawy stanu środowiska przyrodniczego
oraz stworzenia warunków dla trwałego, zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego,
rysuje się potrzeba modyfikacji istniejących instrumentów polityki ekologicznej
państwa w kierunku umożliwiającym realizację tych celów. Do instrumentów
ekonomicznych, które po spełnieniu określonych warunków mogłyby być odpowiednim
narzędziem ułatwiającym osiągnięciezałożonych celów, należy system opłat
produktowych, a wśród nich narzut ekologiczny od paliw. Jest on rodzajem
dodatkowej opłaty doliczanej do cen paliw, które w trakcie zużycia są istotnym
źródłem zanieczyszczenia środowiska. Jako instrument uzupełniający obecny
system opłat, narzut ekologiczny stanowiłby wzmocnienie działań proekologicznych
państwa. Ponadto poprzez ideę nałożenia go na sprawców zanieczyszczeń,
którzy do tej pory nie są finansowo odpowiedzialni za szkody wyrządzane
w środowisku przyrodniczym, a więc m.in. sektor gospodarstw domowych, drobnych
wytwórców i transport, przyczyniłby się do zmniejszenia ich niekorzystnego
oddziaływania na środowisko.
Warunkiem akceptacji systemu opłat produktowych jest dodatni bilans
korzyści i kosztów ich wprowadzenia. Korzyści z wprowadzenia narzutu na
paliwa to możliwa zmiana struktury zużycia paliw i wynikające z tego zmniejszenie
negatywnego wpływu na środowisko przyrodnicze oraz dopływ środków pieniężnych
do funduszy odpowiedzialnych za finansowanie przedsięwzięć w zakresie ochrony
środowiska. Negatywnym skutkiem wprowadzenia tych opłat może być wzrost
kosztów produkcji w przemysłach zużywających duże ilości paliw i w konsekwencji
wysoki impuls inflacyjny.
Prezentowana praca poświęcona jest analizie wielostronnych skutków wprowadzenia
narzutu ekologicznego na paliwa. Jej celem jest umożliwienie odpowiedzi
na pytanie, przy spełnieniu jakich warunków bilans korzyści i strat z narzutu
będzie dodatni. Analiza poprzedzona została krótką charakterystyką funkcjonowania
tego narzędzia w krajach Unii Europejskiej. Problematyka ta została tam
dość dobrze zbadana i za pomocą odpowiednich modeli ekonometrycznych określono
zmiany popytu na poszczególne rodzaje nośników energii, wzrost ich cen
oraz potencjalne przychody budżetowe z tytułu wprowadzenia narzutu ekologicznego.
W niniejszej pracy analizowano możliwość wystąpienia podobnych zmian w
odniesieniu do warunków polskich.
Narzut ekologiczny od paliw nosiłby charakter dodatkowego podatku naliczanego
do ceny danego paliwa. Objąłby swym zasięgiem następujące rodzaje paliw:
węgiel kamienny (w tym energetyczny i koksowy), węgiel brunatny, benzyny,
olej opałowy, olej napędowy, gaz ziemny, ciekły, koksowniczy. W obliczeniach
przyjęto 19 scenariuszy stawek narzutu na poszczególne paliwa. Część z
nich przewiduje wprowadzenie jednolitej stawki dla wszystkich rodzajów
paliw), pozostałe różnicują stawki w zależności od uciążliwości środowiskowej
danego paliwa.
Możliwość zmian w strukturze rynku paliw analizowano poprzez koszty
dwu najważniejszych kierunków użytkowania: wytwarzania energii elektrycznej
oraz ogrzewania pomieszczeń. Przeprowadzono ponadto obliczenia bazujące
na elastycznościach popytu - miarach reakcji użytkowników na zmiany cen
paliw. Wpływ narzutu ekologicznego przejawiać się będzie nie tylko zmniejszeniem
ogólnego poziomu zużycia nośników energii, lecz powinien spowodować substytucję
paliw o dużej szkodliwości środowiskowej na paliwa mniej szkodliwe. Proces
ten jest możliwy jedynie w długim okresie, kiedy będą mogły być przeprowadzone
przez przemysł odpowiednie działania dostosowawcze. Warunkiem powodzenia
jest odpowiednio wysokie zróżnicowanie stawek narzutu ekologicznego na
poszczególne paliwa.
Istotną przesłanką leżącą u podstaw wprowadzenia narzutu od paliw jest
jego funkcja redystrybucyjno-finansowa. Korzyści natury ekonomiczno-finansowej
to przede wszystkim napływ środków pieniężnych na konto funduszy ekologicznych.
Przeprowadzony szacunek dochodów z narzutu wskazuje, iż dla części rozpatrywanych
wariantów wygenerowane kwoty byłyby wystarczającym zabezpieczeniem realizacji
zamierzeń ekologicznych państwa, szczegółowo określonych w Programie wykonawczym
do polityki ekologicznej państwa do 2000 roku.
Wskutek wprowadzenia narzutu ekologicznego i wynikłego wzrostu cen paliw
rosną koszty zakupu paliw w poszczególnych sektorach gospodarczych, a tym
samym ich koszty produkcji. Analiza wskaźników wzrostu kosztów w przemyśle
i całej gospodarce wskazuje na bardzo mały wpływ narzutu na koszty produkcji.
Wzrost kosztów w przemyśle (nieco większy niż dla całej gospodarki) jest
rzędu ułamka procenta, jedynie w wariantach skrajnych wartości te są większe.
Można zatem powiedzieć, iż poza scenariuszami przewidującymi bardzo wysokie
wysokości stawek narzutu ekologicznego, pozostałe z nich nie rzutują tak
istotnie na koszty w przemyśle i w pozostałych sektorach gospodarki narodowej.
Wzrost cen paliw i energii spowoduje wzrost kosztów utrzymania we wszystkich
przekrojach gospodarstw domowych, lecz wzrost ten rozłożony jest nierównomiernie.
Wyraźnie widać około 2-krotnie mniejszy wzrost wydatków w grupie gospodarstw
ogrzewanych w systemie zbiorczym w porównaniu z gospodarstwami ogrzewanymi
indywidualnie. Największy wartościowy i procentowy wzrost wydatków związany
z wprowadzeniem narzutu ekologicznego można zaobserwować w grupie gospodarstw
rolnych, co wiąże się z niekorzystną strukturą zużycia energii, w której
dominują paliwa transportowe i węgiel.
Analizując wzrost wydatków gospodarstw domowych w świetle poszczególnych
scenariuszy narzutu ekologicznego można wyciągnąć wniosek, że podobnie
jak w przypadku całej gospodarki, tak i tutaj obserwuje się stosunkowo
niewielki wzrost kosztów. Za wyjątkiem scenariuszy skrajnych, w którym
wzrost ten może osiągnąć 5-8% w zależności od rodzaju gospodarstwa, w pozostałych
przypadkach kilkuprocentowy narzut na ceny paliw nie spowoduje znaczących
obciążeń finansowych gospodarstw domowych i wyniesie najwyżej 1-2%.
Jak wynika z przytoczonych szacunków, wzrost inflacji powodowany wprowadzeniem
narzutu ekologicznego na paliwa jest stosunkowo niewielki i dla większości
wariantów nie przekracza 2%.
Przyjęcie jednakowych stawek na paliwa byłoby rozwiązaniem stosunkowo
prostym w realizacji, jednak brak mechanizmu bodźcującego do zmiany struktury
zużycia paliw przesądza o odrzuceniu tych scenariuszy. Podobnie jest w
przypadku wariantów przewidujących wprowadzenie narzutu tylko na paliwa
transportowe, choć są one dość korzystne z punktu widzenia wysokości przychodów
oraz niskich kosztów w gospodarce. Warianty, dla których efekt ekologiczny
z zastosowania narzutu byłby wyraźny, są nie do przyjęcia ze względu na
wysoki wskaźnik inflacji. Jednym z podstawowych problemów pojawiających
się w trakcie analizy możliwości wprowadzenia narzutu ekologicznego od
paliw jest opór tej grupy podmiotów gospodarczych, które płacą już opłaty
za gospodarcze korzystanie ze środowiska naturalnego (m.in. elektroenergetyka,
hutnictwo, koksownictwo). Dla nich narzut na paliwa będzie formą podwójnego,
nieracjonalnego opodatkowania, co może budzić zdecydowane sprzeciwy z ich
strony i stanowić poważny argument przeciwko wprowadzeniu tego typu instrumentu.
Po uprzednim prawnym zabezpieczeniu się przed takimi sytuacjami, rozwiązanie
polegające na nie obciążaniu narzutem paliw zużywanych przez podmioty ponoszące
koszty korzystania ze środowiska byłoby sprawiedliwe i prawdopodobnie wzrosłaby
jego akceptowalność przez wszystkie zainteresowane strony. Narzut obowiązywałby
tylko te podmioty i tylko za te paliwa, za które nie płacą one opłat emisyjnych.
Dla pozostałych (np. elektroenergetyka) nadal obowiązywałyby opłaty ekologiczne,
z ceną węgla nie obciążoną narzutem ekologicznym. Scenariusz ten powoduje
stosunkowo niewielki wzrost cen w gospodarce, ale wiąże się z dość poważnym
ograniczeniem dochodów z narzutu ekologicznego. Wydaje się on być jednak
rozwiązaniem mającym szanse na szersze poparcie ze strony przemysłu i powodującym
w miarę łagodne negatywne skutki gospodarcze. Jego dużą zaletą jest rozszerzenie
odpowiedzialności za generowanie negatywnych skutków środowiskowych na
podmioty dotychczas nie objęte żadną formą regulacji ekologicznych. Jest
to ponadto wariant różnicujący wysokość stawek na poszczególne paliwa w
stopniu umożliwiającym przejście na paliwa mniej uciążliwe dla środowiska,
przynajmniej w grupie gospodarstw domowych. Wariant ten przewiduje wprowadzenie
maksymalnej stawki w wysokości 8% na wysokozasiarczone węgle oraz 4% na
benzyny z dużą zawartością ołowiu. W celu wzmocnienia funkcji bodźcowej
dla węgli o małej zawartości siarki oraz benzyny bezołowiowej wariant ten
przewiduje obniżenie narzutu dla tych paliw do poziomu odpowiednio 4 i
1%. Dla pozostałych paliw stawka narzutu ekologicznego mieści się w granicach
0-6% (w tym dla gazu ziemnego wynosi 1%).
Zdaniem autorów narzut ekologiczny jest dobrym narzędziem oddziaływania
na te elementy systemu gospodarczego, które mają małe możliwości kontroli
i obniżenia niekorzystnych skutków środowiskowych swojej działalności.
Są to więc małe zakłady przemysłowe, gospodarstwa domowe, transport itp.
Inni odbiorcy, jak elektroenergetyka, powinny być kontrolowane bezpośrednio
pod względem swojego wpływu na środowisko - przede wszystkim wielkości
emisji. Ich zadaniem będzie dotrzymać limitów emisji po najniższym koszcie.
|